onsdag 21 oktober 2009

Reflektion 3 Inlägg 2

När jag läser texter och är ute på VfU försöker jag snappa upp tips och idéer på hur jag kan bli en bra lärare. I kap. 3 i Claesson står det att forskningsrapporter visar att det är vanligt att lärare ger pojkar mer uppmärksamhet än flickor, det var någonting som jag reagerar på i texten och känner att jag vill ha med mig sen i mitt arbete. Jag hade en engelskalärare i gymnasiet som tydligt favoriserade pojkarna, de var underrepresenterade i antal i klassen och ändå fördelades ordet oftare till en pojke än till en flicka. Då tyckte jag det var orättvist men jag hade glömt bort det tills jag läste om det nu i CLaesson.

Reflektion 3 inlägg 1

När jag läste om de olika inriktningarna (konstruktivism, sociokulturell inriktning & fenomenografi) så reagerade jag på Lev Vygotskij resonemang kring att barns utvecklande och lärande inte går att skilja åt. Jag hade inte sett det så förut och jag är benägen att hålla med honom. Annars tror ag inte att miljön spelar fullt så stor roll som han trodde. Däremot håller jag med om att man lär genom att deltaga, "learning by doing", det tror jag kan vara jätteviktigt i vissa avseenden.
Jag är även kritiskt till konstuktivismens tankar kring pedagogok. Jag förstår inte hur en lärare med en klass på 30 elever ska kuna lista ut och komma ihåg hur alla elever resonerar inom alla ämnen och dessutom utgå från det i undervisningen. Det låter omöjligt i praktiken.

tisdag 29 september 2009

Reflektion 2

En lärare har ett stort ansvar gentemot elever, lärare, föräldrar och samhället. En lärare ansvarar bl.a för barnens säkerhet, hälsa och undervisning. Så det känns som om det garanterat kommer gå fel ibland och att jag kommer bli kritiserad, men det är väl då man lär sig hur man ska bli en bättre lärare.
Jag tror att man med åren lär sig hur man ska bete sig och jag har ju min egna bild av vad som gör en bra lärare.

Reflektion 2

När jag läste Carlgren och Marton så började jag tänka mer på hur man kan vara som lärare. Att man kan "göra rätt" fast det blir fel. Jag tror inte att det räcker att följa läroplanen och se till att barnen gör de uppgifter man ber dem om, man måste se till att de i så stor utsträckning som möjligt har roligt med och faktiskt tar till sig det de läser. I lärare av i morgon beskriver "lärare B" hur hon känner sig klämd mellan de snabba och de långsamma, s 37, precis så tror jag att det kommer att kännas.
Det svåra är nog att kunna se till alla elevers behov för att kunna undervisa och utmana alla i en klass, såväl de som är lite långsammare som de som är snabbare. Kanske genom att introducera "nya" inlärningsmetoder, som att gå ut i naturen, använda sig av teknologi i större utsträckning o.s.v.

Nya Beyonce!?

movie

1:a inlägget!

Välkomna till min blog.
Vad ska jag skriva då?