onsdag 21 oktober 2009

Reflektion 3 Inlägg 2

När jag läser texter och är ute på VfU försöker jag snappa upp tips och idéer på hur jag kan bli en bra lärare. I kap. 3 i Claesson står det att forskningsrapporter visar att det är vanligt att lärare ger pojkar mer uppmärksamhet än flickor, det var någonting som jag reagerar på i texten och känner att jag vill ha med mig sen i mitt arbete. Jag hade en engelskalärare i gymnasiet som tydligt favoriserade pojkarna, de var underrepresenterade i antal i klassen och ändå fördelades ordet oftare till en pojke än till en flicka. Då tyckte jag det var orättvist men jag hade glömt bort det tills jag läste om det nu i CLaesson.

Reflektion 3 inlägg 1

När jag läste om de olika inriktningarna (konstruktivism, sociokulturell inriktning & fenomenografi) så reagerade jag på Lev Vygotskij resonemang kring att barns utvecklande och lärande inte går att skilja åt. Jag hade inte sett det så förut och jag är benägen att hålla med honom. Annars tror ag inte att miljön spelar fullt så stor roll som han trodde. Däremot håller jag med om att man lär genom att deltaga, "learning by doing", det tror jag kan vara jätteviktigt i vissa avseenden.
Jag är även kritiskt till konstuktivismens tankar kring pedagogok. Jag förstår inte hur en lärare med en klass på 30 elever ska kuna lista ut och komma ihåg hur alla elever resonerar inom alla ämnen och dessutom utgå från det i undervisningen. Det låter omöjligt i praktiken.