När jag läste Carlgren och Marton så började jag tänka mer på hur man kan vara som lärare. Att man kan "göra rätt" fast det blir fel. Jag tror inte att det räcker att följa läroplanen och se till att barnen gör de uppgifter man ber dem om, man måste se till att de i så stor utsträckning som möjligt har roligt med och faktiskt tar till sig det de läser. I lärare av i morgon beskriver "lärare B" hur hon känner sig klämd mellan de snabba och de långsamma, s 37, precis så tror jag att det kommer att kännas.
Det svåra är nog att kunna se till alla elevers behov för att kunna undervisa och utmana alla i en klass, såväl de som är lite långsammare som de som är snabbare. Kanske genom att introducera "nya" inlärningsmetoder, som att gå ut i naturen, använda sig av teknologi i större utsträckning o.s.v.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar