tisdag 29 september 2009

Reflektion 2

En lärare har ett stort ansvar gentemot elever, lärare, föräldrar och samhället. En lärare ansvarar bl.a för barnens säkerhet, hälsa och undervisning. Så det känns som om det garanterat kommer gå fel ibland och att jag kommer bli kritiserad, men det är väl då man lär sig hur man ska bli en bättre lärare.
Jag tror att man med åren lär sig hur man ska bete sig och jag har ju min egna bild av vad som gör en bra lärare.

Reflektion 2

När jag läste Carlgren och Marton så började jag tänka mer på hur man kan vara som lärare. Att man kan "göra rätt" fast det blir fel. Jag tror inte att det räcker att följa läroplanen och se till att barnen gör de uppgifter man ber dem om, man måste se till att de i så stor utsträckning som möjligt har roligt med och faktiskt tar till sig det de läser. I lärare av i morgon beskriver "lärare B" hur hon känner sig klämd mellan de snabba och de långsamma, s 37, precis så tror jag att det kommer att kännas.
Det svåra är nog att kunna se till alla elevers behov för att kunna undervisa och utmana alla i en klass, såväl de som är lite långsammare som de som är snabbare. Kanske genom att introducera "nya" inlärningsmetoder, som att gå ut i naturen, använda sig av teknologi i större utsträckning o.s.v.

Nya Beyonce!?

movie

1:a inlägget!

Välkomna till min blog.
Vad ska jag skriva då?