När jag läste om de olika inriktningarna (konstruktivism, sociokulturell inriktning & fenomenografi) så reagerade jag på Lev Vygotskij resonemang kring att barns utvecklande och lärande inte går att skilja åt. Jag hade inte sett det så förut och jag är benägen att hålla med honom. Annars tror ag inte att miljön spelar fullt så stor roll som han trodde. Däremot håller jag med om att man lär genom att deltaga, "learning by doing", det tror jag kan vara jätteviktigt i vissa avseenden.
Jag är även kritiskt till konstuktivismens tankar kring pedagogok. Jag förstår inte hur en lärare med en klass på 30 elever ska kuna lista ut och komma ihåg hur alla elever resonerar inom alla ämnen och dessutom utgå från det i undervisningen. Det låter omöjligt i praktiken.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar